'One size fits all' bestaat niet.

Agile & Scrum

Why scrum?

Eén universele aanpak om van een digital project een succes te maken bestaat niet. Er bestaat geen ‘one size fits all’ methode. Ieder project, iedere klant én ieder systeem is uniek. En vraagt daarmee om een aanpak op maat.

 

Wel vragen veel van onze projecten om ruimte voor flexibiliteit en voortschrijdend inzicht. Dat is een gegeven. Zeker bij onze klanten en in onze branche kan de dag van morgen veel nieuwe inzichten brengen (en er dus compleet anders uitzien). Op zo’n moment willen we kort op de bal zitten en gebruiken we graag scrum als methode.

Traditioneel vs. Scrum.

Scrum is een vorm van Agile werken. Vrij vertaald komt de Agile filosofie er op neer dat bij het ontwikkelen (van software) de focus ligt op nauwe samenwerking tussen teamleden en klant, het (altijd!) opleveren van werkende software en reageren op verandering in plaats van het volgen van een vaststaand plan. Lees hier verder hoe wij erover denken.

Agile staat in die zin lijnrecht tegenover de wat meer traditionele methodes. Waarbij vooraf functionaliteiten (requirements) vast staan. En geen rekening is gehouden met tijd en ruimte voor wijzigingen. Dit wordt ook wel de ‘waterval’ methode genoemd. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen: voor sommige projecten is de waterval methode nog steeds prima geschikt.

Team as a service.

Pakken we een project ‘al scrummend’ aan, dan doen we dat met een klein team van onze specialisten (design, UX, front end, back end, online marketing). Waarbij één klantvertegenwoordiger (de product owner) vast onderdeel uitmaakt van dit team. Sterker nog: hij is de kapitein van het schip.

Onze klanten nemen bij ons een team vol specialisten af. Wij leveren hierbij de garantie dat we ons gedurende een vooraf bepaalde periode inzetten en altijd de afgesproken kwaliteit leveren. Samen met de klant bepalen we de richting (strategie, roadmap en productvisie). De product owner bepaalt op dagelijkse basis de product backlog en de specifieke inhoud van alle user stories.


We werken aan de hand van korte cycli (sprints). Vaak drie dagen per week en in blokken van drie weken. De inhoud wordt telkens kort van te voren bepaald. Hierdoor zijn we altijd in staat om flexibel te zijn en voortschrijdend inzicht te verwerken.

Team as a service.
Show me results?

Show me results?

De scrum-methode is niet eenvoudig. De eerste projecten die we Scrum Agile hebben aangepakt gingen dan ook niet vlekkeloos. Scrum vraagt een andere mindset en het loslaten van gewoontes. Ook is het accepteren van onduidelijkheid (we weten het nog niet) cruciaal.

Daarom beginnen we ieder scrum-project met een kick-off voor het hele team. En liefst leiden we de product-owner zelfs op binnen onze werkwijze. Met resultaat: we merken dat projecten sneller voortgang boeken en eerder live gaan. 

De tevredenheid van onze klanten neemt ook toe: ze zien dat ze (vrij letterlijk) de touwtjes in handen hebben en dat hun budget op een voorspelbare manier gespendeerd wordt.

Talk to me.

Ook op zoek naar een aanpak op maat? Neem contact met ons op.

Robbert Morsink

Robbert Morsink

Scrum master

Full Service digital agency.

Klopt. Full service digital agency klinkt overdreven, maar zo noemen ze ons vaak. Voordeel is dat je ons alles kunt vragen en mag je rekenen op slimme antwoorden.

 

 

Terug naar strategie

Tick, tock, tick, tock..