17 jaar ondernemen met Martijn Vervoordeldonk.

Martijn Vervoordeldonk - People - 12 jul 2016
17 jaar ondernemen met Martijn Vervoordeldonk.

Een rasechte online ondernemer aan het woord.

Martijn Vervoordeldonk, de man achter het beruchte artikel ‘Fuck offertes’ die zich het liefst omringt met mensen die slimmer zijn dan hij, zit inmiddels ruim 17 jaar in het online ondernemersvak. Een rasechte online ondernemer dus. Afgestudeerd in het stenen tijdperk van het internet met als scriptie zijn eerste businessplan. Hij vertelt ons in flashbacks over 17 jaar online ondernemen.

Je koos ‘Fuck offertes’ en ‘Gezocht: eindbaas’ als titels van artikelen. Wat drijft je tot deze woordkeuze?

''Ik schrijf deze artikelen om mensen te prikkelen en onderwerpen aan te kaarten waaraan ik me erger. Persoonlijk vind ik dat er veel dingen in de online branche anders kunnen. Waarom werken we nog steeds met offertes en doen we het niet op een minder omslachtige manier? En waarom is iedereen toch op zoek naar de ideale stagiair? Zij zijn er om te leren van jou en daar moet je tijd in stoppen, niet om jouw aandachtspunten binnen je bedrijf op te lossen. Iets dat volgens mij ook anders kan is de manier waarop bureau’s klussen krijgen van bedrijven. Waarom moeten er 10 bedrijven bij elkaar komen om voor een klus te pitchen? Daar verlies je ontzettend veel tijd mee en je maakt alleen maar kosten. Denk eens na over de tijd die je anders had kunnen besteden, maar nu besteed is aan moeite voor een pitch. Het kan anders, waarom doen we het dan niet gewoon?'' 

1. Martijn aan het werk.gif

17 jaar ondernemen is een lange tijd, kun je mij vertellen waar het allemaal begon?

''Meteen na mijn afstuderen ben ik bij een drukker gaan werken. Al snel zag ik mogelijkheden in de internethype die toen net opkwam. Mijn compagnon en ik (die ook in de drukkerij werkte) zagen de mogelijkheid om een bedrijfje te starten dat zich richtte op het bouwen van websites. We hadden alleen één probleem: mijn compagnon en ik konden eigenlijk maar bar weinig. We konden geen websites bouwen en wisten weinig van design, dus besloten we mensen met talent aan te nemen.'' 

''Vanaf de crisis in 2008 werden bedrijven steeds kritischer en verwachtten meer van onze industrie. Dit is het moment geweest dat ik wakker ben geschud. We konden niet zomaar wat doen, we moesten aan de bak om echt onderscheidende kwaliteit te leveren. In de crisisperiode ben ik vanuit Digibiz gaan samenwerken met mijn huidige compagnon Joris van Ekert van het bureau Tribal. Uit de samensmelting van onze twee bureaus werd Have A Nice Day geboren. De crisis heeft mij ook laten inzien hoe we als Have A Nice Day moesten groeien, iets waar ik eigenlijk voorheen nog nooit over na had gedacht.''

Als je naar de afgelopen 17 jaar ondernemen kijkt, wat valt je dan op?

Martijn benadrukt het volgende: ''Mij valt op dat de ‘wij zetten de klant centraal’ mentaliteit van bureaus vaak niet waar wordt gemaakt. Bij Have A Nice Day stellen wij als uitgangspunt dat we samenwerken met onze klanten en hen als partners zien. Zo streef ik er o.a. naar dat de telefoon op ons kantoor niet meer over gaat. Ik wil dat partners ons niet meer hoeven te bellen voor die beloofde review van hun maandreportage of onze geleverde kwaliteit, maar dat wij hen allang over dit onderwerp gebeld hebben.'' 

''Bij Have A Nice Day vragen wij om commitment. Wij willen ons vol kunnen focussen op onze partners en eigenlijk niet afgeleid worden door pitches en 'mogelijke' klussen. Waar het volgens mij om gaat is: kijken naar het budget van de partner en wat wij als online strategisch bureau daarmee kunnen doen om er zo veel mogelijk rendement mee te genereren. Alleen zo kunnen wij het jaar erop een maximale omzet behalen voor onze partners.'' 

 

“Ik wil áán Have A Nice Day werken in plaats van ín dit bedrijf om echt waarde toe te voegen aan de organisatie. Dat kan alleen dankzij een zelfsturend topteam.”

Wat is het grootste verschil tussen een ondernemer en een online ondernemer volgens jou?

''Als online ondernemer begeef ik mij vaak tussen jong talent en ben ik binnen Have A Nice Day een coach, talentontwikkelaar en facilitator. Verder wil ik altijd mij omringen met personen die veel slimmer zijn dan ik. Mijn kwaliteit moet zich uiten in het  talent van anderen aanwakkeren door hen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Dit doe ik met focus op de toekomst van Have A Nice Day.'' 

''Om collega’s te kunnen aansturen hebben zij vooral de juiste houding en mentaliteit nodig. Dat is ook waar ik onze collega’s op uitzoek. Ik denk dat ik in de afgelopen 17 jaar nog geen CV heb doorgelezen. Sterker nog, ze staan waarschijnlijk niet eens meer in onze Dropbox. I don’t care. Zo zit er nu ook een collega ergens in een boomhut met wifi in Azië te werken voor onze partners. Als ik het hierover heb met andere ondernemers kijken ze mij met grote ogen aan alsof ze willen zeggen: “Je bent gek, die jongen hoort op kantoor!” Ik kijk hier met een ander perspectief naar. Ik ben van mening dat hij zijn werk beter doet in die boomhut, dan dat hij hier zou zitten op kantoor. Misschien was hij dan allang opgestapt en had ik een waardevol talent minder in mijn team.'' 

''Ik wil op deze manier met mensen omgaan. Ik geef collega’s ruimte om te doen wat ze willen, anders werken ze niet meer met plezier. Om deze reden ben ik ook altijd transparant naar mijn collega’s toe en publiceer ik alle cijfers zodat het hele bedrijf weet wat er hier gebeurt. Ik zie mezelf niet als autoritair persoon die de duimschroeven komt aandraaien, want dan zou iedereen zeggen: “Dáág Martijn. Wie ben jij om te zeggen wat ik moet doen?” Nee, ik wil dat mijn collega’s zelf een stapje verder gaan, omdat ze de lat voor zichzelf hoger willen leggen.'' 

 

''Zo zit er nu een collega in een boomhut met wifi in Azië te werken. Als ik dit vertel aan andere ondernemers, kijken ze mij met grote ogen aan alsof ze willen zeggen: “Je bent gek, die jongen hoort op kantoor!'' 

Tick, tock, tick, tock..