Belevenis app voor GaiaZOO maakt bezoek veel leuker.

Michiel de Nijs - NiceToKnow - 15 aug 2016
Belevenis app voor GaiaZOO maakt bezoek veel leuker.

Matthijs vertelt alles over de belevenis app van GaiaZOO.

De klant is de prijswinnende dierentuin in Kerkrade, waarvoor Have A Nice Day de volledig nieuwe GaiaZOO app ontwikkelde. Matthijs Verberkmoes legt in de video uit hoe de nieuwe mobiele app bijdraagt aan een nog betere beleving voor de bezoekers van deze vernieuwende dierentuin. Hieronder het eerder gehouden interview met Matthijs, senior online consultant. De combinatie dierentuin, techniek en customer experience bleek op zijn lijf geschreven.

Matthijs, waarom word je zo enthousiast van dit concept?

“Met de GaiaZOO app zetten we moderne techniek in om de dierentuin-beleving van de (jongere) bezoekers nog beter te maken. Ik vind het schitterend om te zien dat mensen mét hun smartphone nog meer interactie krijgen met de natuur en dieren in dit park. Ook is het werken voor een dierentuin hartstikke leuk! Iedereen in het team wordt vrolijk wanneer ze weer voor GaiaZOO aan de slag kan. Persoonlijk heb ik ook wel iets met dierentuinen, ik heb vroeger namelijk een deel van mijn jeugd in een dierentuin gewoond (Safaripark Beekse Bergen, red.).”

GaiaZOO is anders dan andere dierentuinen, waarom?

“GaiaZOO is een dierentuin die nog niet zo lang bestaat. Bij de bouw is toen extreem goed nagedacht over de routing in de dierentuin, zoals in een pretpark. Ook de ligging is prachtig op een groene heuvel in het Limburgse landschap. Je ziet tevens dat GaiaZOO als jonge dierentuin op veel fronten durft te innoveren. Zoals met deze app bijvoorbeeld. Ze moeten ook wel gezien de felle competitie in deze markt.”

 

“GaiaZOO is een klant waarmee we kunnen lezen en schrijven.

We zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat we precies weten wat we aan elkaar hebben.”

2. GaiaZOO-appstore.jpg (1)

Wat hebben jullie de afgelopen jaren voor GaiaZOO betekend?

“De afgelopen vier jaar hebben wij heel nauw samengewerkt met GaiaZOO. Bijna dagelijks is er contact met het marketing team. In de beginfase lag de focus op de website van de dierentuin. Nu ligt de nadruk op optimaliseren van de customer journey en het behalen van de doelen. Daarom besteden we veel tijd aan de internetmarketing, via Google Adwords en social media. Oh, en niet te vergeten natuurlijk de online activatie-campagnes rond de samenwerking met de National Geographic 3D bioscoop, de geboorte van de leeuwenwelpen en al een paar jaar de Halloween avonden. Die zijn elk jaar een geweldig succes. Elke avond is de dierentuin stijf uitverkocht.”

Wat gaat de app hieraan toevoegen?

“De uitingen (touchpoints) die we maken bevinden zich voornamelijk in het begin van de customer journey. De fase waarin je doelgroep iets leuks wil doen en zich gaat oriënteren. Bij GaiaZOO leeft de wens haar bezoekers ook tijdens hun bezoek (de gebruiksfase in de customer journey) een nog betere ervaring te bieden. Met dit standpunt kwam GaiaZOO bij ons voor het verbeteren van het bezoek zelf. Met als uitgangspunt service en educatie kregen wij de uitdaging om hiervoor een digitale oplossing te ontwikkelen. De keuze voor een app lag voor de hand, maar het is nog best even zoeken naar de ideale mix van digitaal en real-life in deze app.”

 

“Momenteel is de GaiaZOO app klaar voor iPhone gebruikers, dat is mooi meegenomen in het zomerseizoen. Deze zomer nog, verschijnt ook de Android versie.”

Op basis van welk inzicht is de applicatie tot stand gekomen?

“De applicatie is voornamelijk bestemd voor de doelgroep kinderen van zes tot tien jaar. We weten dat die jonge doelgroep liefst uren per dag met een smartphone bezig is. Dit gaat ten koste van het ervaren en ontdekken van je omgeving, zeker in de dierentuin. Daarom wilden we digitaal bijdragen aan de dierentuinbeleving. In de conceptfase kwam naar voren dat we dit met een interactieve kaart, een dynamisch dagprogramma (met alerts), educatieve games en foto-deel opties wilden doen.”

Wat betekent dat concreet?

“In GaiaZOO kan je, mede dankzij een volledig nieuw wifi netwerk, via de digitale kaart je route uitstippelen. Ook biedt de app een handig overzicht van welke activiteiten wanneer plaatsvinden in de dierentuin. En daarbij kun je alerts instellen. Bijvoorbeeld, als de leeuwen om 12:15 uur gevoerd worden, weten wanneer je die kant op moet gaan lopen om op tijd bij de leeuwen te zijn voor de voederpresentatie. Want op de kaart lees je ook nog hoe ver het lopen is. Je mist dus niets meer.”

 

“GaiaZOO wil haar bezoekers de complete beleving bieden (kijken, ruiken, voelen, proeven). Wanneer elke bezoeker continu op z’n telefoon kijkt, is er natuurlijk geen sprake van dat alle zintuigen geprikkeld worden. We willen niet dat elke bezoeker continu op zijn scherm zit te kijken.”

 

En die combinatie van digitaal en real-life?

“Dat zit voornamelijk in de game en de fotodeel optie. Zo kun je de game alleen maar spelen als je daadwerkelijk in het park bent. Bovendien moet je tijdens het spelen van de game bij de dierenverblijven de oplossing zoeken. Kinderen gaan dus veel beter kijken naar de dieren en hun omgeving.

De fotodeeloptie laat alle bezoekers bijzondere dingen met elkaar delen. Omdat de dieren op verschillende momenten van de dag actief zijn kun je nog wel eens een bijzonder moment missen. Zijn de nieuwe leeuwenwelpjes wakker en buiten? Maak een foto en deel deze via de app op social media. De app slaat de foto op in de digitale kaart van het park. Dus je helpt als bezoeker die kaart nog actueler en mooier te maken. En gebruik je de hashtag #SharetheZOO, dan kan iedereen jouw foto’s en video’s zien.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat mensen de applicatie daadwerkelijk gaan gebruiken?

“Het nieuwe wifi-netwerk is mogelijk gemaakt door het Rabobank Coorporatiefonds. Dit maakt het mogelijk voor dierentuinbezoekers om de app ter plekke gratis te downloaden en de games op de daarvoor bestemde plekken te spelen. Verder promoten we de app al tijdens het online kopen van een entreekaartje. Ook in het park promoten we de app natuurlijk volop. En we zullen diverse marketing acties gaan opstarten via de bekende social kanalen.”

GaiaZOO-app-thumb.jpg

Hoe hebben jullie 'customer journey denken' in dit project toegepast?

“We hebben tijdens de ontwikkeling voor dit deel van het customer journey traject vooral gebruik gemaakt van webstatistieken. We kennen de doelgroepen van GaiaZOO al erg goed en hebben vooral gekeken naar specifiek gedrag van bezoekers. Uit die inzichten bleek op welke momenten de applicatie een gat kon vullen tijdens de customer journey. Op basis daarvan beslisten we welke elementen de applicatie moest hebben en wanneer die relevant kunnen zijn.”

Werkt de app goed?

“We hebben de werking van de app zelf in de dierentuin in Kerkrade getest. Met name testte ons panel de gps-coördinaten van de digitale kaart. We zijn ook met het hele team een dag naar GaiaZOO gegaan en hebben daar heerlijk op het terras de app getest en geoptimaliseerd. Op basis van de tests is de kaart ook helemaal op schaal gezet en ervoor gezorgd dat elke game locatiegebaseerd werkt. Je snapt dat we ook de app blijven optimaliseren op basis van de gebruikerservaring. Dat is het mooie aan digitale tools. Je kunt ze blijven verbeteren.”

 

“Wij kunnen hiermee bijdragen aan de smile op het gezicht van dat kind dat de game speelt. Dat is voor mij echt Have A Nice Day.”

 

De app downloaden? Dat kan in de appstore. Interesse om de customer experience voor jouw organisatie te verbeteren? Neem contact op. Als eerste het laatste nieuws van Have A Nice Day? Volg ons op Facebook

Ik wil ook!

Laten we challengen welke oplossing het beste past bij je vraagstuk.

Yes, let's go!
Tick, tock, tick, tock..