Berkvens en Have A Nice Day werken samen!

Sander Kouwenberg - Nieuws - 04 jul 2017
Berkvens en Have A Nice Day werken samen!

Een 9+ ervaring voor alle (eind)gebruikers

Berkvens is een van die geweldige bedrijven, waar wij een flinke dosis inspiratie en energie van krijgen. Deze totaalaanbieder van mooie, functionele en duurzame deuren wil niet alleen zijn markt veroveren, maar ook de meest innovatieve speler zijn. Bijvoorbeeld door het beste online koperskeuzeportaal van Nederland te ontwikkelen op het vlak van binnendeursystemen. Ofwel: qua visie & ambitieniveau een sterke match met Have A Nice Day. Als trotse online partner helpen we Berkvens grensverleggende concepten te ontwikkelen.

 

Berkvens is een familiebedrijf dat in 85 jaar is uitgegroeid tot topspeler in binnendeur-/kozijncombinaties voor de woning- en utiliteitsbouw. Om alle schakels in de bouwketen te ontzorgen heeft de onderneming het serviceconcept mijndeur.nl ontwikkeld. ‘Via dit online platform kan de koper zelf kiezen welke binnendeuren, kozijnen, glas en garnituur het beste bij diens huis passen. Voor ieder nieuwbouwproject wordt, in samenwerking met de aannemer, een exclusieve online omgeving aangemaakt. Kopers ontvangen een persoonlijke inlogcode, waarmee zij verschillende combinaties kunnen uitproberen’, licht Frank Houben, Programma Manager bij Berkvens, toe.

100% clean orders

Het Somerense bedrijf is oprecht gedreven door een duurzame samenwerking met alle schakels in de keten, gericht op continu verbeteren in het belang van de gebruikers. Daarom is er door Berkvens een customer journey-onderzoek uitgevoerd onder aannemers, koperskeuzebegeleiders én huizenkopers. Hieruit bleek dat het huidige mijndeur.nl niet meer aan alle wensen voldoet. ‘Voorheen waren niet alle opties online zichtbaar of beschikbaar, maar we gaan nu voor 100% clean orders: ‘What you choose, is what you see, is what you get’. En wat de klant configureert, moet geautomatiseerd verwerkt worden in ons ordersysteem’, aldus Frank. Daarom wil Berkvens een nieuw koperskeuzeportaal voor binnendeursystemen laten ontwikkelen met een 9+ klantervaring. Sanne van Seggelen, Koperskeuzeadviseur / Product Owner bij Berkvens, vertelt: ‘We gaan voor een ‘wow-beleving’, die gericht is op verbetering in het belang van alle gebruikers. De aannemers zijn onze klanten. Blije eindgebruikers (kopers) betekent voor ons blije klanten. We stellen ons dan niet zozeer op als leverancier, maar als partner van de aannemer of projectontwikkelaar.’

Het is toch maar een deur?

Berkvens wil meer toegevoegde waarde bieden door kopers beter en eerder te begeleiden in het maken van hun keuze. Sanne: ‘We willen hen meer gaan inspireren en adviseren. Mensen kiezen vaak pas laat in het traject - na de keuken, badkamer en vloer etc. - voor hun deur- en/of kozijnoplossingen. Op dat moment is de bodem van het ‘financiële potje’ vaak helaas al in zicht. Binnendeuren en kozijnen zijn echter gezichtsbepalend voor een woning. Hoe eerder de koper een keuze maakt, hoe meer er (financieel) mogelijk is. Dat levert bovendien de aannemer een betere en efficiëntere planning op.’ Frank: ‘Al deze wensen vragen om de nodige uitdagingen: een volledig systeemintegratie van de backoffice en specificaties die tijdig door aannemers dienen te worden aangeleverd.’

berkvens-hand2.jpeg

Out-of-the-box

Berkvens ging op zoek naar een business partner, die zowel op technisch vlak als op het gebied van customer experience design sterk is. Mede dankzij positieve referenties van Van Wanrooij Projectontwikkeling en Cadac Group werd Have A Nice Day samen met nog een andere partij benaderd voor een pitch. Na een intensief voortraject van 3 maanden werd de samenwerking beklonken. Frank: ‘We waren onder de indruk van beide presentaties en voelden met beide bedrijven een klik qua cultuur. De technische verdiepingsslag, het vergaande inlevingsvermogen in onze doelgroepen en het out-of-the-box denken door Have A Nice Day gaven uiteindelijk de doorslag. We willen geen verbetering van het bestaande platform, maar een geheel nieuw concept neerzetten.’

Ontwikkelmethode

‘Klantreis denken’ is voor Have A Nice Day meer dan een marketinganalyse of conceptmethode: het is een ontwikkelmethode waarin rekening wordt gehouden met alle (eind)gebruikers, inclusief de Berkvens medewerkers. Sanne: ‘Er wordt overzien hoeveel impact het nieuwe online platform heeft op onze interne organisatie. We krijgen strategisch advies van Have A Nice Day, zowel online als offline. Berkvens wil bijvoorbeeld ook fysiek dichter bij de klant komen door producten in meer showrooms door heel Nederland te laten zien.’

Scrum-methodiek

Inmiddels is de business sprint afgerond: er is inzicht wat er op hoofdlijn nodig is om het platform te realiseren. Nu is de designfase aangebroken. In de warrooms (een ruimte waar het multidisciplinair klantteam dedicated werkt aan het project) in ’s-Hertogenbosch en Someren werken Have A Nice Day en Berkvens nauw samen. Om optimaal samen te werken en snel voortgang te boeken is gekozen om het project scrum aan te pakken. ‘Have A Nice Day heeft zich verdiept in de materie van ons bedrijf en onze systemen. Nu is het onze beurt om de door Have A Nice Day toegepaste methodiek te implementeren in onze organisatie. Zo kunnen we nog sneller en efficiënter werken’, aldus Sanne. Frank: ‘De Scrum- aanpak is nieuw voor ons, maar wij willen deze methode zeker vaker gaan inzetten.’

berkvens-corne.jpeg

(Bitter)garnituurtje

Tijdens de voorfase en de business sprint is er door beide partijen veel tijd en aandacht geïnvesteerd. Dit levert - samen met de scrum-aanpak - tijdwinst op voor de rest van het traject: eind dit jaar zal het MVP (Minimum Viable Product) van mijndeur.nl 2.0 worden opgeleverd. Frank: ‘Onze teams spreken inmiddels dezelfde taal. Bij een garnituurtje denkt Have A Nice Day niet meer aan het door hen geliefde portie bitterballen, maar aan ons deurbeslag!’

Overtuigd?

 

Start je project met ons!

Let's do this
Tick, tock, tick, tock..