Hoe bouw en onderhoud je een succesvolle webshop?

Michiel de Nijs - NiceToKnow - 24 jan 2018
Hoe bouw en onderhoud je een succesvolle webshop?
De tips van onze online consultant én webshophouder Frans Coppens

De tips van onze online consultant én webshophouder Frans Coppens

Wat hebben koolmonoxidemelders en biologische plantenvoeding met elkaar gemeen? Eigenlijk helemaal niets, behalve dat onze Business Development Manager Frans Coppens beide producten succesvol online weet te verkopen. Deze consultant versterkt niet alleen vier dagen in de week ons online marketing team, hij runt ook twee webshops en een affiliate site. Zijn kennis, ervaring en inzichten als ondernemer & E-commercespecialist maken hem een fijne sparringpartner voor ons bureau én onze klanten. Graag deelt hij zijn tips met je.

1. Onderscheid je!

Vijf jaar geleden werkte Frans als Business Manager E-commerce bij uitgeverij Wegener, waar hij medeverantwoordelijk was voor negen webwinkels. Het viel hem op dat één bepaald product onverwacht in trek was: koolmonoxidemelders. Dat bracht hem op het idee om - samen met een compagnon - een affiliate site te beginnen, waarop mensen worden doorverwezen naar de koolmonoxidemelders van verschillende aanbieders. Het bleek een florerende nichemarkt te zijn. ‘We zagen onze inkomsten dagelijks groeien en waren al snel klaar voor de volgende stap: een eigen webshop. Zodoende begonnen we www.brandpreventiewinkel.nl.’ Later ging het duo zich op een hele andere groeimarkt richten: biologische plantenvoeding. Dankzij de eerder opgedane kennis wist Frans www.bioplantenvoeding.nl goed te positioneren. Volgens de online ondernemer maakt het ook niet zozeer uit wat je verkoopt, zolang je je maar weet te onderscheiden. ‘Van een grote webshop als Bol.com kun je het waarschijnlijk niet winnen op prijs. Maar wel door je USP’s in te zetten; bied unieke producten aan, lever een topservice en geef klanten een geweldige ervaring.’

2. Eerst je huiswerk maken, dan pas buitenspelen

De volgende stap is het (laten) bouwen van je webshop; iets wat vrijwel iedereen kan. Maar hoe zorg je ervoor dat deze ook daadwerkelijk effectief is? Dat je relevante bezoekers trekt en succesvol wordt in de online verkoop van je producten of diensten? Dit valt of staat met een doordachte online marketingstrategie, meent Frans: ‘Je zal klanten moeten verleiden om jouw site te bezoeken en vervolgens om iets in het winkelwagentje te leggen en af te rekenen. In marketingtermen ook wel ‘de customer journey’ genoemd.’ Maar voordat je in de digitale wereld gaat buitenspelen, is het volgens Frans verstandig om eerst je huiswerk te doen. ‘Ga op onderzoek uit: is er voldoende behoefte aan jouw producten of kun je deze creëren? Wie is jouw doelgroep? En via welke kanalen kan je deze het beste bereiken; een site, app, mobile, Facebook of Instagram? En vooral: wat zijn de wensen van jouw klanten? Willen zij scherpe prijzen, gemak, kwaliteit, een zeer snelle levering, 24/7 telefonische bereikbaarheid of een uitmuntende service? Of wellicht wil je hun verwachtingen overtreffen door nét dat beetje extra te bieden?’

3. Leg je kaarten open op tafel

Om jouw online ambities te bereiken is het belangrijk om al in een vroeg stadium met je digitale partner om tafel te gaan, vindt Frans. ‘Als strategische partner denkt Have A Nice Day het liefst mee in het hele proces. Dankzij onze ruime ervaring met B2C en B2B webshops - waaronder Cadac Store, Van Dooren Kantoormeubelen, MKB Afval, Alphabet Private Lease en Gaia Zoo - helpen we je jouw online doelstellingen te bepalen én te bereiken. We challengen je graag om de allerbeste klantgerichte oplossingen te ontwikkelen.’ Want bij het openen van een webwinkel komt veel meer kijken dan enkel het bouwen van een site, stelt Frans. ‘Je bedrijfsvoering is bepalend voor de inrichting van je shop, zowel aan de voor-  als achterzijde. Want hoe regel je bijvoorbeeld het bestel- en betalingsproces in? Ga je volgens dropshipping werken of word je een directe leverancier? En hoe ga je om met retourzendingen?’ Volgens Frans betaalt de investering in het voorproces zich altijd terug. ‘Dankzij een zeer resultaatgerichte aanpak bespaar je tijd én geld. En nog belangrijker: ontstaat de optimale gebruikservaring voor jouw klanten.’

4. Leer van elk contactmoment

Je website is gebouwd en gaat live. Maar dan ben je er nog niet, waarschuwt Frans: ‘Het openen van je webwinkel is het begin van een continu proces van activatie, conversie en optimalisatie. Je leert van elk contactmoment. Op basis van harde cijfers, kennis én gevoel voor commercie blijven we jou bijsturen. Er liggen altijd kansen om het conversiepercentage omhoog te brengen; van cross selling tot het aanpassen van je online campagnestrategie.’ Ook Frans is continu bezig met de ontwikkeling van zijn webwinkels. ‘Aan de ene kant pas ik de kennis en expertise van mijn collega’s toe, aan de andere kant gebruikt online marketeer Nicole mijn sites regelmatig om campagnestrategieën voor klanten uit te testen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

5. Durf te vragen

Als startende ondernemer is Frans in de loop der jaren ‘door schade en schande wijzer’ geworden. ‘Ik ben in de nodige valkuilen getrapt. Zo stonden bijvoorbeeld de voorwaarden met een leverancier niet goed op papier en wilden we te snel de stap richting het buitenland maken. Daar was ik met mijn compagnon echter nog niet klaar voor; eerst moest het fundament van onze Nederlandse webwinkel staan, voordat we onze focus elders legden. Dankzij deze ervaringen en de feedback van andere ondernemers en online experts heb ik veel geleerd. Je staat er dan ook niet alleen voor: durf te vragen!’

Wil je sparren met een E-commerce expert?

Je staat er niet alleen voor.

Contact Sander Kouwenberg
Tomas

Sander Kouwenberg

Business Developer
Tick, tock, tick, tock..