Hoe zet je social media nu écht succesvol in?

Frans Coppens - NiceToKnow - 08 apr 2015
Hoe zet je social media nu écht succesvol in?

Social platforms vervangen steeds vaker traditionele media. Zeker wanneer het gaat om nieuwscontent.

Voor een succesvolle inzet van social media is een gedegen contentstrategie essentieel. Networking platforms vervangen de traditionele boodschappers. Dat geldt zeker voor de meeste jongeren; zij zijn steeds vaker volledig afhankelijk van social media voor hun nieuwsvoorziening. Content consumeren doen zij bijna uitsluitend nog via mobiel. Jongeren zijn geen 'digital natives', maar 'smartphone natives'.

 

Hoe simpel het ook lijkt: social is meer dan alleen maar wat posts plaatsen op Facebook of tweets doorzetten naar Twitter, in de hoop dat mensen doorklikken op een linkje. Het is vooral aansluiten bij de (immer veranderende) behoefte van bezoekers binnen de platforms waar ze al gebruik van maken. 

 

Branding wordt belangrijker dan traffic

Zeker voor nieuwscontent geldt dat de belangrijkste driver van social media niet meer is om zoveel mogelijk verkeer naar je website te krijgen. Liever is jouw content een integraal onderdeel van de platforms waar die jongere doelgroep zit. Een goed voorbeeld hiervan is Snapchat Discover, de ingebouwde nieuwsvoorziening van Snapchat. Linkjes bestaan niet eens binnen deze app! En toch konden Daily Mail, CNN en Vice niet wachten om er hun nieuws te plaatsen.

 

Dit was ook de kernboodschap van onze consultant Annewil Neervens tijdens de laatste editie van de ROOSdagen (#roosdagen). Op deze jaarlijkse conferentie van en voor medewerkers van regionale omroepen (er zijn er 13 in Nederland), sprak Annewil voor een groep van zo'n 35 man. ‘Social Media Strategie voor Regionale Omroepen’, luidde de titel van de presentatie. Want juist mediabedrijven moeten nu nadenken over een social media 2.0-strategie.

 

Maar ook voor niet-mediabedrijven geldt dat er goed (en steeds opnieuw) nagedacht moet worden over de inzet van social media. Via welke kanalen bereik jij je doelgroep optimaal? Met welke content? Hoe kan dit het beste georganiseerd worden? Wanneer heb je jouw doelstellingen bereikt?

 

Over al deze vragen (en de antwoorden daarop) denken wij graag met je mee! Neem contact met ons op als je hierover eens zou willen sparren met een van onze consultants. En in de tussentijd kun je hier de volledige presentatie van Annewil nog eens rustig bekijken.

Tick, tock, tick, tock..