Ik ben Nicole, online marketeer, nice to meet you!

Frans Coppens - People - 28 apr 2016
Ik ben Nicole, online marketeer, nice to meet you!

Nice to meet you!

We zien een enorme behoefte aan goede ondersteuning op het gebied van online marketing bij onze klanten. Nicole komt ons team dus niet voor niets versterken. We spreken elkaar in de Brasserie van Gruyterfabriek. Ze bestelt een cappuccino (die zijn er erg lekker) en steekt van wal. "Ik kom van Google. Daar was ik senior campagne specialist. Nu ga ik bij Have A Nice Day aan de slag. Ik heb er zin in!"

Was je baan bij Google jouw eerste baan?

“Ja. Vrijwel direct na mijn studie bedrijfskunde (master Marketing) aan de Radboud Universiteit kreeg ik een baan als online strateeg voor het project Google Adwords. Na een half jaar ging ik als campagne-specialist voor Google aan de slag. Eerst voor klanten, later als campagne-specialist in het Google Partners team voor (online) marketing bureaus.”

1. Nicole vermulst.jpg

Is dat een logische volgorde?

“Zeker. Google vindt het prettig als je veel klanten spreekt. Je moet snappen hoe ondernemers en hun potentiële klanten denken. Wat zijn de onderscheidende kenmerken van de dienst, het product of het bedrijf dat adverteert? Zeker als campagne-specialist is het essentieel om dit te weten als je de ondernemer inhoudelijk (goed) wil adviseren. Niet alleen zodat je gevonden wordt, maar ook zodat jouw organisatie de juiste boodschap brengt die past bij de zoekopdracht van de potentiële bezoeker. Het doel blijft die bezoeker voor jouw site en jouw producten te laten kiezen.”

Je hielp veel verschillende klanten dus?

“Om een voorbeeld te geven. Toen ik net begon als online strateeg, was ik de eerste contactpersoon voor mkb-bedrijven die startten met online adverteren via Google. Soms had ik wel 40 klanten op één dag aan de lijn. Er zat van alles tussen, van dakdekkers tot ondernemers met een webshop in wielerkleding. Dat spreekt me ook aan bij Have A Nice Day, die verschillende soorten klanten. Ik werd bij Google later campagne-specialist voor al deze klanten en ging uiteindelijk steeds meer werken met marketingbureaus. Echt de diepte in qua inhoud en campagne-management.”

 

"Naast hard werken, geniet ik ook graag van de terrasjes in 's-Hertogenbosch. Ook sport ik, ik heb een fitnessabonnement en loop hard (ik heb in ieder geval hardloopschoenen)."

Leerde je zo ook Have A Nice Day kennen?

“Ja. Een van de bureaus die onder mijn verantwoordelijkheid viel, was Have A Nice Day. Tijdens een kwartaalbespreking viel mij op hoe open Martijn Vervoordeldonk was in het delen van hun doelen en ambities. Hij stond ook echt open voor mijn ideeën. Na dat gesprek bleek dat er mensen nodig waren om die ambities waar te maken. Toen hoefde ik niet lang na te denken.”

Wat ga je leren en wat ga je brengen?

Lachend: “Twee vragen ineen. Oké. Ik wil me ten eerste graag breder ontwikkelen dan die superspecialist in Google AdWords. Ik wil kunnen adviseren over zoekmachine optimalisatie (SEO), social media en andere zoekmachines (Bing, Yahoo etc). Als antwoord op het tweede deel van de vraag, ik breng natuurlijk veel Google kennis mee over het opzetten en beheren van AdWords campagnes. Meer resultaat uit een kleinere investering. Wie wil dat nu niet?”

2. Nicole vermulst.jpg

Als je niet werkt. Wat doe je dan zoal?

"Ik woon in hartje centrum van ‘s-Hertogenbosch met mijn vriend. Terrasjes om de hoek. Eten en drinken met vrienden en familie in de Korte Putstraat, daar kan ik echt van genieten. Ook bij Have A Nice Day merkte ik dat er graag een combinatie gemaakt wordt tussen hard werken en genieten, dat spreekt mij wel aan. Verder heb ik een fitnessabonnement en loop ik hard (ik heb in ieder geval hardloopschoenen)."

 

"Kennis ligt voor het oprapen. De ervaring niet. Kies een complete mix aan mogelijkheden die je echt kunt afstemmen op de behoeften van klanten"

 

Waar ga je voor?

“Door mijn ervaring kan ik goed inschatten welke wensen er zijn. Ik kan levelen met de klant. Dus ik kijk scherp naar de inhoud van de website én die van het gesprek. Verder ben ik best bescheiden, maar ik weet welke optimalisaties nodig zijn om het maximale resultaat te behalen voor klanten. Ik wil met die kennis de verwachtingen van de klant zo goed mogelijk managen. Klanten hebben vaak hoge verwachtingen en ik weet of dat realistisch is of niet en hoe lang ervoor nodig zal zijn. Het is ook erg prettig dat er meerdere disciplines binnen Have A Nice Day zijn. Zo kunnen we een klant helpen met een nog scherpere positionering. Met betere resultaten van de online marketing als gevolg.”

Kun je enkele trends binnen jouw specialisatie benoemen?

Het wordt steeds lastiger je concurrenten voor te blijven. De kennis ligt voor het oprapen. De ervaring niet. Er zijn flink wat concurrenten (eenpitters) die niet precies weten wat ze aan het doen zijn. Voor Have A Nice Day geldt dat we meer mogelijkheden op hoog niveau moeten kunnen gaan aanbieden om de websites van onze klanten online te promoten. Je kunt je onderscheiden door echt als partner op te trekken en doelstellingen proactief te behalen.

 

Voor bedrijven die online marketing inzetten geldt dat zij gebruik moeten maken van die mogelijkheden. Jouw concurrent doet in de basis hetzelfde als je puur AdWords inzet. De andere advertentie-mogelijkheden van bannering, SEO en social leveren een complexe mix op die een stuk lastiger te beconcurreren is. Helemaal als je deze complete mix echt kunt afstemmen op de behoeften van klanten.

Tick, tock, tick, tock..