Ik ben Ward, online marketeer, nice to meet you!

Ward van den Heuvel - People - 07 nov 2015
Ik ben Ward, online marketeer, nice to meet you!

Nice to meet you.

Zo enthousiast als Ward op m’n uitnodiging in gaat, zo ervaar ik ook zijn aanwezigheid. Joris van Ekert luncht mee in de brasserie. Ward bestelt een hamburger. Tja, wonen in een studentenhuis, dat schept verwachtingen op het gebied van eetgewoonten.

 

Ward werkt sinds een paar weekjes bij Have A Nice Day als online marketeer. Hij is pas 26, maar heeft toch al twee mooie banen op zijn cv staan. Eerst als verkoper van persoonlijke leningen en vervolgens enkele jaren bij Google als Account Strategist. Bij Google hielp hij achtereenvolgens mkb-bedrijven en bureaus bij het inrichten van Search Engine Advertising (SEA). AdWords. Een baan met targets waar hij heel veel leerde over campagne voeren met ’s-werelds bekendste zoekmachine.

Hoe kom je bij Google terecht?

“Toen ik vanuit mijn functie in de financiële sector iets zocht, had ik twee bedrijven waar ik dolgraag zou willen werken. Tesla en Google. Het werd de laatste.” Google ging daarbij niet over een nacht ijs. Vele gesprekken en tests volgden. Hoe hij die allemaal doorstond? “Vooral door oprecht te blijven. Als ik iets niet wist, was ik open en eerlijk.”

Hoe leerde je Have A Nice Day kennen?

Toen ik kenbaar maakte dat ik me verder en breder wilde ontwikkelen, keek ik eerst binnen Google. Dublin (daar zetelt Google’s Europese hoofdkantoor, redactie) leek een logische stap, maar ook de bureauwereld leek me aanlokkelijk. “Een collega attendeerde me op zijn klant Have A Nice Day. Een leuk energiek Bosch bureau met flink wat online marketing kennis, we zijn niet voor niets Google Partner. Ideaal, want ook nog eens bij mij in de stad. Grappig detail is, dat mijn oude collega bij Google nu m’n accountmanager is!”

ward-van-den-heuvel-thumb.jpg

Waarom maakte je de stap naar ons bureau?

“Ik merkte dat het tijd was om verder te kijken dan Adwords. Ik wil veel leren op gebied van Search Engine Optimalisation (SEO), Facebook, Bing en social media in het algemeen. Meer multichannel denken. Hoe gaaf is het dat wanneer iemand vanaf desktop klikt op jouw advertentie, dat je diegene kun retargetten op z’n mobiel? Zoiets is voor Google heel lastig. Instagram ondersteunt dat al enigszins, maar heeft een beperkt bereik met desktop. Dan is Facebook toch een geweldig kanaal door al dat inzicht en die mogelijkheden voor adverteerders.” Verder nog iets? “Ik ga me bezig houden met A/B testing om sites te optimaliseren qua conversie.”

Wat ga je Have A Nice Day brengen?

“Mijn kennis van Google Adwords en sales is natuurlijk goed ontwikkeld. Ik weet precies hoe campagnes effectiever worden en tegelijkertijd minder kunnen kosten. Dus het herstructureren en het beter inrichten van campagnes wordt een van de dingen waar ik me mee bezig ga houden. Daar worden klanten ongetwijfeld blij van. Plus dat ik de weg ken binnen de Google organisatie, dat kan ook erg handig zijn.”

Denk je dat SEO het gaat afleggen tegen de advertenties?

“Dat is een lastige. Nu kunnen klanten het beste een combinatie van SEO en SEA inzetten. Dan verschijn je vaker en op betere plekken na een zoekopdracht van een gebruiker. Google legt veel nadruk op adverteren. Logisch, daarmee kunnen ze geld verdienen. Toch ligt ook voor Google de concurrentie op de loer. Hun realtime bidding mogelijkheden via DoubleClick zijn goed, maar er zijn andere realtime bidders die in dezelfde vijver vissen met sterk concurrerende diensten.”

1. Ward van den Heuvel.jpg

Hoe zie je de toekomst van een full service digital agency als Have A Nice Day?

“Ik geloof daar wel in. Naast SEA en SEO is content en het maken van goede online platforms natuurlijk erg belangrijk. Dit is het meest effectief als je op de lange termijn samenwerkt. Na de tijdsinvestering in het begin (voor zowel de klant als voor Have A Nice Day) kun je de beste resultaten halen. Door optimalisatie van campagnes als de platforms van de klant.

Psst. Hoe doen we het eigenlijk als Google Partner?

Haha, daar heb ik al naar gekeken ja. We scoren ver bovengemiddeld. Dus dat is mooi.

Tick, tock, tick, tock..