Je bent een online organisatie. Wist je dat?

Tomas Dankers - NiceToKnow - 22 dec 2014
Je bent een online organisatie. Wist je dat?

Wist je dat?

Je voelt je misschien geen ‘online’ organisatie, maar je bent dit wel, of je dit nu wilt of niet. 5 redenen waarom het web je organisatie voorgoed verandert:

 

  1. De kracht van de klant
  2. Online grijpt in op elk proces
  3. Transparantie van de markt
  4. Beweeg mee of sta stil
  5. Outside-in: de enige weg

 

1. De kracht van de klant neemt dagelijks toe

Mensen gebruiken het web op ontelbaar veel manieren. Wereldwijd neemt zowel het internetgebruik als het aantal internettoepassingen nog altijd toe. Sites, netwerken, shops, apps en ‘things’: alles in de hand van de klant. Een klantreis zonder gebruik van het internet bestaat niet meer. Oké, sommige oma’s en opa’s boven de 85 uitgezonderd.

In de veiligheid van de eigen internetomgeving maakt elke klant eigen keuzes. Alles wat ons rest, is de klant zo goed mogelijk te vinden, te binden en te beïnvloeden. Daarnaast beïnvloedt de klant jouw organisatie door het delen van zijn mening. Er is directe interactie met je product, merk of medewerkers via onder meer social media. Onze klanten worden daarmee steeds machtiger, dit stopt niet. Vergeet business-to-business of business-to-consumer, maar denk in: person-to business!

2. Online grijpt in op elk proces in een organisatie

De technologische mogelijkheden nemen toe. Net als de behoefte van een klant om eenvoudig en direct verschillende online activiteiten te kunnen uitvoeren (niet alleen oriëntatie of aankoop). Dit brengt een groeiende hoeveelheid processen binnen je organisatie met zich mee, die door online denken worden beïnvloed. Van marketing tot sales en van inkoop tot service. Marketing loopt hierin vaak voorop, maar ook andere organisatieonderdelen veranderen steeds meer in de online richting. Risico’s als versplintering en een complexe, vaak inefficiënte processtructuur liggen op de loer. Tijd dus om het geheel eens vanuit een online perspectief te bekijken.

3. Transparantie van de markt

Veel organisaties vinden het lastig om hier mee om te gaan. Wat vertel ik wel online en wat niet? Wat wil ik delen en hoe ga ik om met concurrenten? Waar gaat mijn concurrent de volgende zet maken? Welke online kanalen en middelen zet hij in? Gebruik het in je voordeel. Niet alleen je concurrenten en leveranciers worden meer transparant, ook je klanten geven online meer openheid van zaken. Meetbaarheid van online gedrag, stelt je steeds meer in staat je klantbehoefte optimaal in te vullen. Als jij dit als beste kunt, op elk moment van de klantreis, zul jij bovendrijven als winnaar in de markt. Een markt die steeds minder kaders en drempels kent, ook voor jouw organisatie.

4. Beweeg mee of sta stil

In een tijd waar de snelheid van technologische ontwikkeling raketbrandstof is voor razendsnelle marktontwikkelingen, staat niet kiezen gelijk aan stilstaan. Of sterker nog, achteruitgang. Voor je het weet sta je zover achter dat inhalen niet meer mogelijk is. Kijk maar naar het faillissement van MEXX vorige maand. Wees gerust, dit betekent niet dat je als organisatie voorop moet lopen. Maar in het verlengde van de transparantie die is ontstaan (zie reden 3) moet je meebewegen. Dit hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Statistieken en luisteren naar (potentiële) klanten op het web geven veel inzicht. Doe daar wat mee. De termijn waarop je strategische keuzes maakt en bijstelt, betreft geen jaren meer. Handel wanneer nodig! Waarschijnlijk zul je morgen moeten beginnen...

5. Outside-in is de enige weg

Internet brengt de wereld binnen in alle aspecten van een organisatie en gaat de interactie aan. Dit proberen buiten te sluiten en alleen nog maar uit te gaan van je eigen kracht en positie volstaat niet. Ga dus geen strijd aan, maar maak slim gebruik van de wereld om je heen. Vind je klant zo vroeg mogelijk in zijn customer journey en help hem overal waar je kunt. Dan bind je klanten, want de klant ervaart dat jij hem kent. Je kunt bijna stellen dat de overwinnende strategie alleen nog deze ‘customer intimacy’ is. Is het de enige strategie die overleeft? Natuurlijk niet. Ik durf te stellen dat zelfs de Action, toch onze ultieme prijsvechter, bezig is met interessante online ontwikkelingen.

Tot slot. Het integreren van een online strategie gaat niet van de één op andere dag. Dat hoeft ook niet. Zie het als een verandering waar je als organisatie continu mee bezig bent. Het mooie van ons vak is dat wij organisaties hiermee helpen. Het is de kern van een goed partnership tussen een online bureau en een organisatie. Change never stops.


Reageren? twitter:

Tick, tock, tick, tock..