Maak in 5 stappen een Google Analytics account aan.

Nicole Vermulst - NiceToKnow - 07 mrt 2017
Maak in 5 stappen een Google Analytics account aan.

Weten wie jouw websitebezoekers zijn en wat ze precies op jouw site doen, is voor iedere ondernemer goud waard. Google Analytics is een (gratis) tool die jou helpt om dit inzichtelijk te krijgen. Maar hoe zet je zo’n account eigenlijk op? Wij leggen het je in 5 eenvoudige stappen uit.

1. Je hebt een Gmail-account nodig

Met een Gmail-account kun je bij Google Analytics inloggen en krijg je verschillende vragen die betrekking hebben op jouw website. Wanneer je nog geen Gmail-account hebt, kun je bij Google een account aanmaken. 

2. Google Analytics Tracking script of Google Tag Manager plaatsen

Als je de vragen hebt beantwoord, dan krijg je een Analytics Tracking script. Dit script plaats je in de broncode van alle pagina’s van de website die je wil meten. Je kan óók een Google Tag Manager script plaatsen op alle pagina’s van je website. Je plaatst dan in Google Tag Manager het Google Analytics script. Wanneer je een Google Tag Manager script plaatst op alle pagina’s van je website, levert dat voordelen op. Je kunt zelf eenvoudig een nieuwe marketing tag toevoegen aan de website zonder je websiteontwikkelaar te hoeven inschakelen. Indien je wat basiskennis hebt van HTML, dan kun je in Google Tag manager verschillende dingen meten of aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het meten van het aantal klikken op een bepaalde knop of het scrollgedrag van de bezoeker. 

3. Beheer

Google Analytics is als volgt opgezet: jouw organisatie wordt gekoppeld aan het accountniveau. Als bedrijf kun je natuurlijk over meerdere websites beschikken. Dan voeg je deze sites toe op propertyniveau, zodat je het overzicht behoudt. Voor elk van deze sites krijg je een apart trackingscript. Gebruikers kun je toevoegen op account-, property- of viewniveau. Het niveau waaraan je een gebruiker toevoegt, bepaalt de toegang van deze gebruiker.

1.google_analytics_structuur.jpg

4. Dataweergaves

De statistieken van jouw website(s) kun je zien op weergaveniveau. Het is aan te raden om voor iedere website drie aparte weergaves te maken: een ongefilterde weergave, een gefilterde weergave en een testweergave.

 

  • Gefilterde weergave
    In deze weergave zie je de meest zuivere data van je klanten. Je filtert in deze weergave namelijk intern verkeer uit, maar zorgt er ook voor dat je SPAM uitsluit die op je website terecht kan komen. Het is lastig om alle SPAM te vermijden omdat er steeds nieuwe SPAM websites bij komen. Maar om de kans op SPAM zo klein mogelijk te maken kun je bij de instellingen van de weergave 'bots uitsluiten' aanvinken.

  • Ongefilterde weergave
    In deze weergave verzamel je alle data; je ziet in deze weergave ook intern verkeer van de werknemers. Mocht er ooit iets niet goed gemeten worden in de gefilterde weergave, dan kun je altijd terugvallen op deze ongefilterde weergave. Naast dat je intern verkeer hierin meeneemt, is het ook een handige back-up. 

  • Testweergave
    Deze weergave kun je gebruiken om functies van Google Analytics te testen. Je kan bijvoorbeeld nieuwe filters testen, voordat je ze in de gefilterde weergave zet. Testen is belangrijk, omdat je aanpassingen van invloed zijn op de statistieken van de website. Wanneer je bijvoorbeeld een filter maakt om spam uit te sluiten en hierdoor per ongeluk geen verkeer meer meet, dan kun je deze statistieken niet meer terughalen. Het testen heeft alleen invloed op de testweergave! 

5. Doelen instellen

Iedere website heeft een bepaald doel: van meer leads generen tot directe verkoop. In Google Analytics kun je jouw doelen instellen om te zien of je de doelen van je website behaalt of moet bijsturen. Je kunt micro-doelen instellen zoals een ‘brochure download’ of macro-doelen als ‘bestelling gedaan’. Meten = Weten!

 

Belangrijk: zorg ervoor dat je de doelen die je hebt ingesteld test, zodat je zeker weet dat je ze goed meet. Je kan dit doen door naar de ongefilterde weergave te gaan en dan real-time je eigen doelen te testen. Je ziet dan live of de doelen die je hebt ingesteld, ook daadwerkelijk werken.

 

Questions?

 

Heb je vragen over het opzetten van je Google Analytics account?

Neem dan contact met ons op!
Tick, tock, tick, tock..