Makkelijk meten met Google Tag Manager.

Lycke Wiegerinck - Nieuws - 12 jun 2018
Makkelijk meten met Google Tag Manager.

Google Tag Manager, wat is dat?

Google Tag Manager maakt het je gemakkelijk om het gedrag van bezoekers op je website te meten. Met dit systeem kan je op een simpele manier tags toevoegen zonder dat je daarvoor de hulp van een developer nodig hebt. In deze blog lees je hoe dat in zijn werk gaat en welke meerwaarde Google Tag Manager (GTM) jou kan bieden.

 

Voor wie het nog niet kent: Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google die verschillende tags beheert. Een tag is een klein stukje JavaScript-code dat meestal dient om het gedrag van bezoekers op je site te meten. Bijvoorbeeld via de tag van Google Analytics. Op basis van die gegevens kan je verbeteringen doorvoeren op je site en gerichte marketingtactieken toepassen.

 

Naast Google Analytics zijn er ook nog andere online marketing tools die je via tags kan beheren. Denk aan LinkedIn, HotJar en Salesforce. Momenteel zijn er 67 tags mogelijk binnen GTM, maar dit worden er ongetwijfeld meer.

One code to rule them all

 

Nog één keer moet een developer de containertag op elke pagina plaatsen. Daarna heb je geen developer meer nodig om tags toe te voegen aan je website. Als online marketeer kan je dit met GTM makkelijk zelf uitvoeren.

 

Vervolgens kan je zelf via jouw GTM-dashboard codes toevoegen aan je website. Programmeerkennis is niet meer nodig. Alle losse tags van bijvoorbeeld Google Analytics, Adwords en andere netwerken kan je verwijderen van je website en toevoegen aan de containertag van GTM.

 

 

Samenwerking-IM.jpg

 

De code vuurt andere codes in de pagina’s waar nodig. Door het asynchroon laden van tags zal het nooit andere hard coded scripts blokkeren of vertragen. Bovendien zullen de gevuurde codes ook de website niet blokkeren of vertragen, omdat je zelf kan kiezen welke code op welke pagina wel of niet afgevuurd moet worden.

De voordelen van Google Tag Manager

 

Google Tag Manager is gratis, dus het bespaart je kosten en daarnaast tijd. Het feit dat je na de eerste implementatie geen developer meer nodig hebt is ook een groot pluspunt. Waar je developer eerst vaak uren werk had aan het plaatsen van tags op een website, kan hij of zij zich nu concentreren op andere dingen.

 

Marketeers kunnen voortaan zelf codes toevoegen en aanpassen via de simpele interface. De actie- en reactiesnelheid liggen zo in een hoger tempo: iets dat je nodig hebt in de snelle wereld van digitale content en e-commerce. Ad-hoc werken is nooit zo makkelijk geweest.

 

Daarnaast geeft Google Tag Manager je de mogelijkheid om je codes eerst te testen en te debuggen in de voorbeeldmodus voordat je ze live zet. Hiermee voorkom je dat je website stuk gaat door slecht geprogrammeerde of geplaatste codes. Kortom, het zorgt voor een snelle en veilige implementatie van al je tags.

Zorg voor een goede integratie met Google Analytics
In het voorbeeld hiernaast zie je hoe het gebruik van YouTube video’s gemeten wordt.

Zorg voor een goede integratie met Google Analytics

 

Google Analytics is een van de meest gebruikte tags in GTM. Met deze tag krijg je waardevolle informatie over onder andere:

 

  • Embedded YouTube-video's
  • Externe links
  • Downloads van bijvoorbeeld PDF's
  • Maillinks
  • Enz.

 

 

Specifieke buttons zoals calls-to-action kan je makkelijk op je website meten. De interactie daarmee kan je vervolgens met Google Analytics analyseren. De voorwaarde is wel dat kliks duidelijk te identificeren zijn met unieke classes en unieke ID’s.

Dankzij een goede integratie van Google Analytics kan je bijvoorbeeld ook een tag plaatsen op contactformulieren zonder bedankpagina. Dergelijke waardevolle interacties kan je op deze manier toch meten. De formulieren moeten dan uiteraard ook duidelijk te identificeren zijn. 

 

DataLayer-push
Last but not least.

DataLayer-push

Last but not least kan je ook een funnel zonder specifieke pagina reloads meten. Een developer moet er dan wel voor zorgen dat er een dataLayer-push wordt uitgevoerd wanneer er een nieuwe stap wordt getoond. In die dataLayer-push stel je een virtuele URL op die naar Analytics wordt gestuurd alsof het een echte is. Om dit soort functies te kunnen gebruiken heb je uiteraard wel een developer nodig, maar als dit eenmaal is ingericht kan je als marketeer zelf gaan meten en bijsturen.

Kortom, met Google Tag Manager kan je ontzettend veel waardevolle gebeurtenissen instellen om te meten met allerlei online marketing tools. Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact op met onze specialist Frank Dittner. Hij vertelt je graag over alle mogelijkheden en helpt je bij de juiste implementatie.  

Frank Dittner

Frank Dittner

Senior Online Marketeer

Tick, tock, tick, tock..