Martijn verschijnt deze vakantie in 100.000 inboxen!

Martijn Vervoordeldonk - People - 02 aug 2017
Martijn verschijnt deze vakantie in 100.000 inboxen!

Hans Klein Swormink van de Kamer van Koophandel interviewde Martijn over hoe het hem vergaat in de zomerperiode. Martijn neemt al een tijdje deel aan het NLGroeit programma. Vandaag verscheen onderstaand interview in de inboxen van 100.000 MKB'ers.

Wat maakt Have A Nice Day tot een uniek bedrijf?

"Niet onze dienstverlening en niet ons businessmodel. Wel onze klanten en de manier waarop we met ze omgaan en daarmee onze cultuur. We maken echt bijzondere dingen, maar zijn veel te bescheiden", lacht Vervoordeldonk.

Bij Have A Nice Day werken ongeveer 30 mensen. Is de vakantiestemming al losgebroken? Waar merk je dat aan?

"De zomerperiode is altijd spannend. Zoals iedere 'digital agency' zijn we afhankelijk van de capaciteit in de agenda's. Dat is een 'constraint' op onze reguliere business, laat staan op onze groeidoelstellingen. Ook sommige klanten tillen vaak besluitvorming van 'refactoring' over de vakanties. Dat is jammer, want in veel gevallen kunnen we al wel voorwerk doen. Campagnes, optimalisaties en ondersteuning gaan gelukkig door. Ook tijdens de vakanties moet de business op dit vlak bij onze klanten door blijven gaan."

Ga je zelf op vakantie en zo ja, gaat de laptop mee? Of ook een boek?

"Jazeker, heerlijk. Ik ga zelfs 3 weken in het hoogseizoen. Gegarandeerd dat we de hoofdprijs betalen, maar het zorgt ervoor dat ik sneller 'disconnect'. Ik kan me prima overgeven aan de zon, relaxen en uitjes met het gezin. De laptop gaat wel mee. Dat geeft me rust. Ik merk ook dat ik hem steeds vaker dicht laat. Of de kinderen gebruiken hem om Freek Vonk te kijken", vertelt Vervoordeldonk met een knipoog. "Ik lees erg veel tijdens mijn vakantie. 'WHO' van Geoff Smart bijvoorbeeld. Ik wil graag met scorecards aan de slag gaan. En sinds een jaar ben ik actief bezig met 'Scaling Up' van Verne Harnish. Dit boek en mijn aantekeningen (ingevulde sheets) gaan mee. Oh ja. En TopGear ook. Net zo belangrijk."

_49A9406_HR.jpg

Op vakantie eerst je hoofd leegmaken en dan nieuwe ideeën voor je bedrijf bedenken?

"We reizen op ons gemak. Daardoor heb ik snel mijn hoofd leeg. Vakantie is voor mij de ideale setting om echt afstand te nemen. Je moet wel, natuurlijk. Ik stel mezelf vragen, zoals: hoe hebben we onszelf ontwikkeld? Waar liepen we tegenaan? Zitten we op koers? Waarom wijken we af? Wat doe ik waar ik veel energie van krijg, of juist niet? Waarom wilden we ook alweer groeien?" Gelukkig heeft Vervoordeldonk daar nog steeds goede antwoorden op.

Heb je weleens ideeën meegenomen van je vakantie?

"Nee, eigenlijk niet. Frisse nieuwe energie wel. Evenals een nieuwe kijk op terugkerende uitdagingen die eigenlijk best snel op te lossen waren…. Lekkere rode wijn uit de Lacrima streek wel!"

Welke 3 zomertips heb je voor collega mkb-ondernemers?

Dit zijn ze:

  • Ga weg. Je bent wel misbaar. Echt.
  • Toch je mail checken? Doe dat dan op een vast moment op de dag. Dat geeft jou en je familie rust.
  • Eén dag voor en één dag na de vakantie ben je voor je relaties 'extern', maar je bent er stiekem wel!

Stel, jij hebt het voor het zeggen in de BV Nederland. Wat pak je als eerste aan?

"Drie dingen. Eerst meer focussen op groeiende bedrijven. Ook zou ik het ontslagrecht versoepelen. Ik zie namelijk dat veel collega-ondernemers daarom twijfelen over het aannemen van nieuwe collega’s. Tenslotte zou ik het onderwijs beter aan laten sluiten op de bedrijfspraktijk. Dat spreekt veel meer aan."

Je doet mee aan NLgroeit en hebt daarbij een coach. Wat betekent NLgroeit voor jouw bedrijf en voor jou persoonlijk?

"Ik heb het geluk dat ik maandelijks Kalo Bagijn (red. oprichter en CEO van Brand New Day) lastig mag vallen. Soms op kantoor, soms tijdens een lekker hapje eten. Hij laat mij met andere invalshoeken naar een uitdaging kijken, zonder dat hij de oplossing geeft. Hij stelt mij de juiste vragen en dwingt mij bewust (of onbewust) tot nadenken. Het hele ‘scaling-up’ traject en de interessante content die voorbij komt is mijn 'brandstof'. Ook in tijden dat het even minder goed gaat dwingt het mij om afstand te nemen."

Kopje koffie drinken met Martijn?

Wissel je ideeën uit en inspireer ons.

Ja dat wil ik!
Tick, tock, tick, tock..