Remarketing, de kracht van herhaling.

Tim Waijers - NiceToKnow - 06 apr 2015
Remarketing, de kracht van herhaling.

Remarketing: de advertenties en banners die je achtervolgen op het internet nadat je dat ene mooie jurkje hebt bekeken of die prachtige nieuwe auto. Remarketing is een effectief middel om de kracht van herhaling te benutten, mits op de juiste manier ingezet. Het gevaar is dat remarketing al snel opdringerig overkomt of niet de juiste boodschap overbrengt.

Remarketing succesvol inzetten?

Jouw online (verkoop)resultaten verbeteren is het uiteindelijke doel. Naast zorgen voor goede organische vindbaarheid en het inzetten van campagnes, is het zaak om potentiële klanten over de streep te trekken.

 

Waar je in een winkel iemand met een brede glimlach ontvangt en de juiste producten of diensten aanraadt, kan je online je eerste indruk maken door te zorgen dat jouw bezoekers zich welkom voelen. Lopen ze jouw winkel weer uit dan kan remarketing hen overhalen om toch weer even terug te komen.

 

Kortom, remarketing is een middel wat thuis hoort in een volwassen online marketing mix en zeer ondersteunend werkt aan de totale klantreis, van branding tot aan aftersales.

Voor wie is remarketing geschikt?

Remarketing is voor bijna alle websites wel van toegevoegde waarde. Heb je bijvoorbeeld een inzamelactie voor een goed doel, zorg dan dat geïnteresseerden die jouw website bezocht hebben, nog een keer herinnerd worden aan bijvoorbeeld de deadline van het inzamelmoment, of de locatie.

Voor e-commerce geldt vaak dat bezoekers hun winkelmandje vullen en dan de transactie niet afronden. Je kunt deze klanten nogmaals benaderen met een extra scherpe prijs of tijdelijk geen verzendkosten.

Hoe zet je remarketing succesvol in?

1. remarketing-campagne.jpg

1. Timing

Iedere online marketing campagne staat of valt bij de juiste timing. Kies de start van de campagne, dit kan variëren van direct na het moment van het bezoek van de website, tot een hele tijd erna. Afhankelijk van de gemiddelde lengte van het aankoopproces kies je de timing. Bij schoenen zal dit een kortere duur zijn, dan bij grote aankopen, zoals een huis.

2. Segmentatie

Bepaal goed wie je wilt aanspreken en stem daar je campagne en boodschap op af. Uit het gedrag op de website kun je heel accuraat kiezen hoe je de verschillende doelgroepen indeelt. Bijvoorbeeld homepage bezoekers, winkelmand verlaters, of bezoekers die op zoek zijn naar informatie en een whitepaper hebben gedownload.

3. Boodschap

Door de juiste boodschap te combineren met segmentatie en timing optimaliseer je de remarketing campagne. Hoe specifieker en relevanter de advertentie is, hoe groter de kans op conversie.

Verschillende soorten remarketing campagnes

Er zijn verschillende soorten van remarketing campagnes mogelijk. Je kunt onderscheid maken tussen de platformen waarbinnen je adverteert (Google Display Netwerk, Facebook, etc). Daarnaast kies je voor statische banners, dynamische banners of advertenties in zoekresultaatpagina’s.

1. Statische Remarketing Banners

2. banner-remarketing.jpg

Statische remarkting banners vormen de meest eenvoudige remarketing campagnes, geschikt voor bezoekers die een reguliere pagina op de website hebben verlaten. Deze campagnes zijn vaak breed ingestoken, bijvoorbeeld: alle bezoekers van de website.

De banners zijn voornamelijk bedoeld om het merk/bedrijf nogmaals onder de aandacht te brengen.

 

De cijfers liegen niet, wanneer we de prestaties vergelijken van gewone bannercampagnes met remarketing campagnes, dan zien we gemiddeld 30% daling van de kosten per aqcuisitie (CPA), een conversieratiostijging van 50% (relatie aantal klikken met het aantal conversies) en 50% meer doorklikken naar de website.*

2. Dynamische Remarketing Banners

3. dynamic-remarketing-banners.jpg

De banners tonen producten of diensten die erg gerelateerd zijn aan het bezoek of de interesse van de bezoeker: de schoenen die bekeken zijn in verschillende kleuren of soortgelijke modellen, of de reis waarvoor meer informatie is gedownload.

 

Dynamische remarketing banners zijn dus nog relevanter dan de statische remarketing banners en zorgen voor 60% daling van de CPA en tot 2 keer hogere conversieratio.

3. Remarketing in zoekresultaatpagina’s (RLSA)

4. rsla-banner.jpg

Door je advertentie terug te laten komen bij het opnieuw zoeken naar hetzelfde product of dienst, kan je erg goed targetten. Daarnaast wordt het goedkoper om belangrijke brede zoekwoorden in te zetten. De klikprijzen zijn over het algemeen lager en de kans op conversie hoger ten op zichte van conventionele SEA campagnes.

Ben je bijvoorbeeld een SIM-only aanbieder dan is dit een zoekwoord waar veel concurrentie en zoekvolume op zit. Wanneer je dit inzet met RLSA, kies je ervoor om jouw advertenties alleen te laten zien aan die mensen die op SIM-only zoeken én op jouw website waren. Zij zijn dus al in jouw dienst geïnteresseerd en zullen hoogstwaarschijnlijk gemakkelijker te verleiden zijn tot een aankoop.

 

Remarketing campagnes zijn vast interessant voor jou en je bedrijf. Wil je eens komen praten met een marketeer en leuke ideeën opdoen? Neem vandaag nog contact op.

 

*bron: Google Nederland
Inspiratie voor blog tevens n.a.v. Google Partnerevent april 2015 

Tick, tock, tick, tock..