Tips voor Google Shopping en Search, achieve your goal!

Frans Coppens - NiceToKnow - 03 nov 2015
Tips voor Google Shopping en Search, achieve your goal!

Om je snel op weg te helpen, geven we je 8 tips voor Google Shopping en Search.

Misschien denk je dat de feestdagen nog ver weg zijn, maar terwijl jij momenteel nageniet van de herfstvakantie, zijn je klanten (én je concurrenten) druk bezig zich voor te bereiden op de Sinterklaas- en kerstdrukte! Je kan jezelf nu al zichtbaar maken ten behoeve van de decembermaand met behulp van Google AdWords en Google Shopping.

1. Speel op tijd in op de komende feestdagen

Zorg dat je campagnes al goed geoptimaliseerd zijn, voordat de massa gaat zoeken naar je producten en/of diensten! Dat betekent op tijd beginnen met inrichten en analyseren van de resultaten.

2. Zet aparte advertenties op voor mobiele devices

Het gedrag van de bezoeker die mobiel zoekt en shopt wijkt af ten opzichte van het gedrag van desktop gebruikers. Je hebt daarnaast natuurlijk ook minder advertentieruimte op je mobiel. Let er dus op dat je advertentieteksten half weg kunnen vallen. Sluit met je advertentie inhoud beter aan op de oriëntatiefase van de bezoeker. Op mobiel kan het telefoonnummer een belangrijke extensie zijn. Maak daar gebruik van. 

3. Maak nieuwe advertentiegroepen voor de kerst

In Google AdWords kun je campagnes opsplitsen in meerdere advertentiegroepen. Hierin kan je verschillende thematische advertenties bundelen. Met deze aparte advertentiegroepen kan je ook aparte teksten en zoekwoorden gebruiken die maximaal aansluiten op de zoekopdracht. Richt dit goed in rond de kerstperiode. Dit kan je veel meer relevante bezoekers opleveren. 

4. Pas je advertentieteksten aan voor de feestdagen

Het is een bekend gegeven. Hoe beter de tekst aansluit op de zoekvraag van de potentiële klant, hoe groter de kans op een conversie. Advertentieteksten die aansluiten op de feestperiode zullen dan ook meer opvallen, dan reguliere advertenties.

1.Online aankopen op Ipad.jpg

5. Reserveer een speciaal kerstbudget

Het werkt heel verhelderend om een specifiek budget te alloceren voor de feestmaanden. Los van eventuele reguliere campagnes. Je kunt dan veel beter zien wat deze campagne doet, maar het zorgt ook dat je niet al het budget van je reguliere campagnes verbruikt. Als je het netjes inricht, ga je ook niet over je gewenste budget heen. 

6. Spring eruit met een call-to-action die er toe doet in de klantreis

Je kan je campagne inrichten op basis van verschillende fasen in de klantreis. Iemand die zich oriënteert, tikt doorgaans een andere zoekopdracht in dan wanneer diegene al diverse producten heeft vergeleken en een specifiek merk en model zoekt. Pas de call-to-action in je advertentietekst en je zoekwoorden aan op de fase van dit proces dat iemand doorloopt voor men overgaat tot aankoop.

7. Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal

Google Shopping werkt zo goed omdat het de meest visuele manier van adverteren is binnen de zoekmachine. Zorg ervoor dat je beelden (Shopping of reguliere banners) er ‘’clean’’ en duidelijk uitzien. Klanten moeten direct kunnen zien om welke product(en). Dit helpt ze sneller naar jouw shop.

8. Analyseer dagelijks en optimaliseer

De feestmaand is een intensieve periode. Hierdoor is er in korte tijd relatief veel verkeer. Benut die drukte en hou je campagne goed in de gaten. Zo kan je sneller inspelen op de situatie en waar nodig aanpassingen maken in bijvoorbeeld advertentieteksten, klik-budgetten en zoekwoorden.

 

We wensen je een fijne eindsprint toe!

Tick, tock, tick, tock..