Vergroot je marktaandeel met Bing.

Nicole Vermulst - Nieuws - 18 sep 2018
Vergroot je marktaandeel met Bing.

 

De grootste zoekmachine in Nederland, maar eigenlijk in de hele Westerse wereld, is overduidelijk Google. Maar ook al is het de grootste, Google is zeker niet de enige zoekmachine. Op de tweede plek staat Bing, de zoekmachine van Microsoft. En net zoals je in Google kunt adverteren met Google Ads (voorheen Google Adwords) kun je ook in Bing adverteren met behulp van Bing Ads.

Het marktaandeel van Bing verschilt per land. In het tweede kwartaal van 2018 was dit voor Nederland al 8,15%. Als we kijken naar een aantal andere landen zien we dat Bing steeds meer marktaandeel wint, vooral onder desktop-gebruikers.

 

  • Nederland 8,15%
  • Duitsland 8,89%
  • Belgie 8,47%
  • Europa 6,76%
  • Verenigd Koninkrijk 13,13%

(Bron: https://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-q2-2018/)

 

Daarom is Bing, en dan vooral Bing Ads, een goed platform om je marktbereik in zoekmachines te vergroten.

 

Bing en Bing Ads worden op dit moment, omdat het kleiner is, door minder bedrijven (adverteerders) gebruikt. Hierdoor tref je in Bing minder concurrentie. Iets wat ervoor kan zorgen dat je minder per klik hoeft te betalen dan bij Google Ads campagnes.

De moeite waard om eens te testen.

Adverteren op Bing biedt dus veel mogelijkheden die voordelig kunnen uitpakken voor jou als adverteerder. 

Ik hoor je denken: mijn doelgroep is misschien minder actief via Bing zoekmachine. Is het dan nog wel interessant om daar te adverteren? Zeker wel! Ik geef je een aantal redenen:

 

  1. Je kunt Google Ads campagnes eenvoudig importeren in het Bing account. Hierdoor kost het relatief weinig tijd om te adverteren via Bing als je al Google Ads campagnes hebt.
  2. Je betaalt alleen voor klikken op de advertenties, als je doelgroep weinig gebruik maakt van de Bing zoekmachine dan zullen de kosten laag zijn.
  3. We zien vaak dat de conversieratio van Bing meestal gelijk is aan die van Google Ads.
bing.png

Wil je toch graag op basis van specifieke data bepalen of adverteren met Bing interessant is voor jouw bedrijf?

 

Om te bepalen of het interessant is om aan de slag te gaan met Bing campagnes kijken we naar de data in Google Analytics. Met name naar het aantal sessies en transacties per browser en per besturingssysteem. Hoe kan je dit zelf doen? Volg onderstaande stappen en ontdek de mogelijkheden:

 

  • Bing is een zoekmachine van Microsoft (besturingssysteem Microsoft Windows). Bekijk hoeveel procent van de gebruikers gebruik maakt van Microsoft Windows.
  • Vergelijk de conversieratio van de organische zoekresultaten van Bing met de organische zoekresultaten van Google. Als dit gelijk is, of zelfs beter, maar er komen nog weinig bezoekers vanuit de Bing zoekmachine, dan kunnen Bing campagnes zorgen voor meer relevante bezoekers en meer conversies.

 

Wil je meer informatie of hulp bij het opzetten van jouw campagnes?

Neem contact met ons op. Wij kijken graag met je mee!

Contact Nicole Vermulst
Tomas

Nicole Vermulst

Online Marketeer
Tick, tock, tick, tock..