Wil je de Belgische onlinemarkt betreden?

Theo Andela - NiceToKnow - 03 jul 2018
Wil je de Belgische onlinemarkt betreden?

Denk nu en handel straks als een Belg!

Met de welverdiende zomervakantie voor de deur staat ook bij jou hierna traditiegetrouw in het teken van plannen maken voor het komend jaar. Strategieën worden uitgewerkt waarbij voor de meeste ondernemingen de start van het nieuwe kalenderjaar als ijkpunt geldt voor de financiële planning. Prognoses, budgetten en investeringen worden dan ook minutieus doorgerekend. Een uitgelezen moment om jouw online plannen of bestaande activiteiten eens goed onder de loep te nemen, zeker wanneer het België betreft.

 

Wij helpen je daar graag bij. Zet dan nu de eerste stap en neem contact op.

 

Neem contact op

Sterke e-commerce groei in België.

 

Want het zal je als ondernemer niet zijn ontgaan: nergens in Europa stijgen de online verkopen zo snel als in België. In Q1 was deze omzet €2,73 mld., een stijging van 12% t.o.v. 2017.

Sommige aanbieders van producten en diensten zien spectaculaire stijgingen in hun omzet, tot wel 50% per kwartaal. Een trend die de komende jaren volgens verschillende onderzoeken onverminderd doorzet. Voor Nederlandse bedrijven een perfect moment om bij de zuiderburen in te stappen. Wellicht ben je er al aan de slag maar zie je dat soort spectaculaire getallen tot je teleurstelling nog niet. Maar wat kunnen de oorzaken zijn? Een korte vraag die niet zo één-twee-drie beantwoord kan worden. Het vereist een intensieve sessie met specialisten die strategisch en technisch over een ruime ervaring op de Belgische onlinemarkt beschikken. Een punt om alvast eens naar te kijken: denk en handel je wel voldoende als een Belg? 

Take aways

Take aways

Eén voordeel is dat Belgen ‘grotere kopers’ zijn dan Nederlanders. Het gemiddelde orderbedrag ligt vaak hoger. Ook zijn de Belgische e-shoppers erg loyaal dus als je ze eenmaal binnen hebt blijven ze langer klant.

Wist je dat wij als Hollanders het meest verschillen van alle landen qua cultuur met de Belgen? Dat vergt dus wel even een andere strategische aanpak en kun je niet zomaar alles kopiëren vanuit de Nederlandse communicatiekanalen.

Strategisch digital groeiplan

Belgische markt

Dankzij de overname door Intracto, het grootste zelfstandige digital agency van België, is Have A Nice Day sinds november 2017 maar liefst 130 Belgische online- en offline marketingspecialisten rijker. Ieder met specifieke en diepgaande kennis van alle marketingdisciplines die belangrijk zijn voor groei op de Belgische markt. Hierdoor kunnen we onze Nederlandse klanten ook alles bieden om ook daar groei te realiseren.

Samen met jou kunnen we 1 of meerdere oriënterende brainstormsessie(s) organiseren. Hiermee zetten we samen de eerste stappen voor een goed doortimmerd strategisch digital groeiplan België. Dat voorkomt valkuilen en verrassingen achteraf. We onderzoeken o.a. je merk, de persona’s en de klantreis. De bevindingen worden in een uitgebreid strategisch rapport vastgelegd. Een geringe en bijzonder nuttige investering, want één ding staat volkomen vast, stuk-voor-stuk wijken alle aspecten van de Belgische onlinemarkt af van wat je in Nederland gewend bent! Als je niet actief aangeeft dat je verkoopt aan Belgen kan dat onzekerheid genereren en dus lagere conversieratio’s.

belgie_2.jpg

Enkele belangrijke vragen zijn:

  • Is je website al voldoende afgestemd op de Belgische markt? Is het nodig om een .be website live te zetten en moet je een Belgisch telefoonnummer activeren?
  • Moet je je aanbod aanpassen en matcht je propositie met de verwachtingen van de Belg?
  • Hoe bouw je naamsbekendheid en vertrouwen op?
  • Kies je alleen voor Vlaanderen of ook voor het Franstalige Wallonië zodat je ook meteen de veel grotere Franse markt kunt betreden?
  • Hoe wordt je aanbod vindbaar / aantrekkelijk en welke kanalen zijn hiervoor belangrijk?
  • Met welke voorwaarden, betaal- en bezorgopties moet ik rekening houden?
  • De vakantieperiodes en vrije dagen zijn vaak anders. Moeder- en Vaderdag vallen bijvoorbeeld op een andere datum! Met welke moet ik rekening houden?

Hier wat items die sowieso terugkomen in het strategische digital plan:

  • Analyse van huidige activiteiten indien je al actief bent op de Belgische markt
  • Aanbeveling globale aanpak Belgische markt
  • Aanbeveling naar traffic management voor België
  • Aanbeveling on-site factoren, trust icons en transactionele parameters

Dus wil je precies weten hoeveel budget je komend jaar voor je online activiteiten in België vrij moet maken? Welke acties je moet ondernemen? Zet dan nu de eerste stap en neem contact op.

Aan de slag.

 

Meer weten? Neem dan contact op met Theo Andela: +31 682 97 57 71 of per mail.

 

Veel meer hierover: "Online aan de slag in België"

Theo Andela

Theo Andela

Relatie manager Nederland/België

Tick, tock, tick, tock..