Alphabet Occasions online sales
Koop jij je auto ook al vanuit je luie stoel?

Brick, Click, Drive.
Auto’s. Er zijn weinig producten met een hogere betrokkenheid. Logisch dus dat de oriëntatiefase zo lang in beslag neemt. En dat gebeurt hoofdzakelijk online. Ja, de dealer en de proefrit zullen voorlopig nog wel even blijven, maar digtiaal wordt steeds relevanter.
Logisch dus dat we onszelf de vraag stelde: kunnen we de auto’s niet online verkopen en thuis laten bezorgen?

In 6 klikken eigenaar van je nieuwe auto
Business Case
Alleen de beste selectie uit 20.000 ex-lease auto's wordt door Alphabet Occasions aangeboden via een 3-tal showrooms & online platform. De ambitie van Alphabet om als eerste aanbieder online auto's te gaan verkopen aan consumenten maakte dit tot een ontzettend gaaf project.
Het koopproces wordt volledig online doorlopen. Je zoekt, bekijkt, vergelijkt, checkt, bestelt en betaalt uiteindelijk eenvoudig via iDeal. In letterlijk 6 klikken ben je eigenaar van je nieuwe occasion! Je kunt de auto 14 dagen op proef uitproberen, met de eerste 100 km gratis (behalve de benzinekosten). De auto wordt thuis geleverd, of je haalt hem zelf op in een van de 3 showrooms.
Wij hielpen Alphabet Occasions met het vormgeven van een intuïtief proces om te komen tot een online koop. Van de psychologie en emotie die komt kijken bij een 'high involvement aankoop' tot en met het functionele proces. Van inruilen & de RDW check voor tenaamstelling tot aan het gepersonaliseerde koopcontract dat volledig automatisch wordt opgesteld en uiteindelijke betaling via iDeal. Awesome toch?
Daar heb je weer zo'n...
Autoverkopers staan (net als bankiers en makelaars) niet bovenaan de ranglijst van beroepsgroepen waar de Nederlandse bevolking het meeste vertrouwen in heeft (onderzoek EigenHuis, 2017). Het niet-transparante imago maakt het extra uitdagend om het online vertrouwen te winnen van de consument. In essentie dus geen ideaal vertrekpunt om transacties volledig online af te handelen. Hoe we dat getackeld hebben?

Volledige transparantie
- vaste all-in prijzen
- geen bijkomende kosten
- volledige onderhoudshistorie is online inzichtelijk
- alle occasions zijn altijd merkdealer onderhouden
- kleine schades worden online met foto getoond
- gegarandeerde kilometerstand
- auto afkomstig van 1e eigenaar
- altijd 6 maanden garantie bij de merkdealer
- gratis thuisbezorgd & 14 dagen proefrijden
- gratis autocheck voor bezorging thuis
Kanalen op elkaar afgestemd
Omnichannel
Om te voorkomen dat iemand een auto online koopt waar op dat moment een proefrit in wordt gemaakt is het mogelijk voor de verkopers om de auto op basis van kenteken te 'locken'. Dit is tevens vice versa het geval, wanneer een consument het online bestelproces start wordt de auto 15 minuten gereserveerd. What about the price tags?


Aan het woord
"De 1e online auto verkoop kwam s'avonds na werktijd binnen in mijn mailbox. Dat is toch super! E-commerce is niet meer weg te denken in ons dagelijks leven, dus ook niet in onze branche. We zijn ontzettend druk in de showrooms dus elke auto die volledig online verkocht wordt is simpelweg tijdwinst. Omdat we als 1e en tot dusver enige eigenaar van de auto volledig transparant kunnen zijn over onderhoudshistorie en evt. schades geven we de auto met opgeheven hoofd 14 dagen op proef mee. Hier hebben we een groot voordeel in de branche. Have A Nice Day is een online partner die zorgt dat we een leiderschapsrol behouden in de markt, daar ben ik erg blij mee."
Michael Bernsen, Manager Remarketing Alphabet Nederland
De resultaten
Cijfers op een rij
10+
Auto's online verkocht binnen 3 maanden5x
Thuis bezorgd, en 1x met bbq op de camping :-)3x
Opgehaald in een van de showroomsOnze expertise
Challengers in Digital Automotive
Ons hart gaat sneller kloppen van de automotive branche. Of het nu gaat om een leasemaatschappij, automerk, captive, toeleverancier of dienstverlener. We're in! Ons multidisciplinair team heeft jarenlange ervaring in 'digital automotive' voor klanten als Volvo, Bosal, Bridgestone, Alphabet Occasions, en meer. Zowel aan bureau- als klantzijde. Nieuwsgierig?

Meer weten over deze case?
Mijn hart gaat sneller kloppen van (digital) automotive. Enthousiast geworden van deze Alphabet case? Neem gerust contact op. Ik ben direct bereikbaar op 06-54977010.
Contact Sander Kouwenberg
Sander Kouwenberg
Business Developer