GaiaZOO

Welkom in de leukste online dierentuin!

Klant GaiaZOO Kerkrade
Case Meer bezoekers NL/DE/BE
Product CO2 neutraal responsive website
GaiaZOO

Over GaiaZOO

Binnen de contouren van het Zuid-Limburgse heuvellandschap creëren wij ruime en natuurlijke dierverblijven voor dieren uit diverse wereldbiotopen. GaiaZOO wil zó liefde en respect voor onze natuur oproepen en de noodzaak van natuurbehoud onderstrepen. 
Wij verbinden natuur met cultuur en architectuur. Kwaliteit, duurzaamheid en service in elk detail is hierbij ons uitgangspunt. 

Vraagstelling

Vraagstelling

GaiaZOO is de leukste maar (buiten Limburg) ook de meest onbekende dierentuin van Nederland. Jaren op rij wint GaiaZOO awards voor de mooiste dierentuin van Nederland en wordt in 2013 zelfs 'Het leukste uitje van Nederland' volgens ANWB. De online beleving van GaiaZOO sloot niet aan bij de kwaliteit van het park. GaiaZOO wilde meer bezoekers uit heel Nederland en Duitsland trekken. Doelen als 'meer bereik genereren', 'plezier en kwaliteitsgevoel van de dierentuin overbrengen' en de (online) kaartverkoop stimuleren zijn voor ons ideale uitgangspunten voor een digitale strategie.

Startpunt & analyse.

We starten onze aanpak met een paar workshops. Samen met het marketingteam brengen we de klantreis en mogelijke kansen en bedreigingen in kaart. Uiteraard maken we met het conceptteam een rondwandeling door de ZOO om de onderwerpen te voelen; inspiratie genoeg in deze unieke omgeving. We ontdekten een bijzonder relatie tussen fysieke bezoekersaantallen in het park en bezoekers op de website: tijdstip en dagtype bleken enorm van belang. In de marketingstrategie vertaalden we de zoekstraal en het bereik in Duitsland in onze online marketing aanpak.

Strategie & interactie ontwerp.

De geformuleerde doelen leken reeël en haalbaar. Op basis van deze doelen brengen we de doelgroepen en hun behoeften helder in kaart. Waar vinden wij de doelgroep online? Hoe bereiken we ze? Hoe en wanneer kunnen we ze verleiden tot conversie?

2. GaiaZOO-appstore.jpg (1)

Techniek.

Umbraco CMS met een responsive design en HTML-koppeling met TicketCounter en indirect PriceTag dynamic pricing software. Mailchimp emailmarketing tooling en diverse banners voor display networks.

Klant aan het woord

"Have A Nice Day is een allround partner die GaiaZOO van concept tot uitvoering ondersteunt bij (online)vraagstukken. Door de creativiteit, betrokkenheid en flexibiliteit die zij keer op keer tonen is Have A Nice Day meer dan alleen een online marketing bureau. Have A Nice Day is voor GaiaZOO de centrale spil in onze crossmediale activiteiten.

Het projectteam is in staat om de fysieke ZOO-beleving online te visualiseren en bezoekers voor te bereiden op het ultieme dierentuinbezoek dat GaiaZOO biedt."

 

Michelle Hollands (Communicatie en PR) en Sandy Ederveen (Marketing)

Resultaat.

Resultaat.

De resultaten kennen een prachtig meetbaar effect: 2,5 maand na de livegang verdubbelt het aantal bezoekers en is de bouncerate gehalveerd. Een groter deel van de bezoekers komt van buiten Limburg . Dat levert een belangrijke bijdrage aan de landelijke naamsbekendheid. Bovendien blijven bezoekers langer op de website, bezoeken ze meer pagina's en keren ze vaker terug. Door inzet van een responsive design kunnen parkbezoekers de site ook mobiel gebruiken om dagprogramma's en achtergrondinformatie te lezen tijdens hun bezoek.

Door inzet van een 'dynamic pricing'-module spreiden we de bezoekersaantallen. 'Vroeg online kopen' geeft bezoekers een hoge korting op de ticketprijs. We produceerden deze website volledig CO2-neutraal.

Cijfers

67% naar 28%

Bouncerate verlaging

180%

Verhoging aantal bezoekers

500%

Social media engagement

De makers.

Frans Coppens

Frans Coppens

Business Development Manager

Nicole Vermulst

Nicole Vermulst

Online Marketeer

Sander van de Pas

Sander van de Pas

Backend Developer

Dennis van Gent

Dennis van Gent

Digital strateeg

gaizoo-case.jpg

Createment

Klant
Createment

Paul Meijering

Klant
Paul Meijering
Tick, tock, tick, tock..