Hubo

Hubo Tuincatalogus: succes met omnichannel-marketing.

Klant Hubo
Case Omnichannel strategie
Branche Doe-het-zelf sector
Hubo

Tuincatalogus: succes met omnichannel-marketing.

Voor zijn bekende Tuincatalogus zette Hubo in op een volwaardige omnichannel-strategie om de efficiëntie van de marketinginspanningen een boost te geven. Intracto nam het online deel van de marketingcampagne voor zijn rekening.

Gebruikte expertises

Over de klant

Over de klant

Hubo is een bekend Belgisch merk in de doe-het-zelf-sector, met 144 winkels en meer dan 2000 werknemers over heel Vlaanderen en Wallonië. Het bedrijf heeft de ambitie om de grootste winkelketen en webshop van de sector in België te worden.

Omnichannel: advertising van A tot Z.

Naast de search-campagne zette Intracto ook Universal Shopping Campaigns, display-, smart display- en videocampagnes op. Essentieel daarbij was dat de verschillende kanalen ook onderling verweven worden door remarketing.

Zo wordt een funnel gecreëerd van A tot Z, van awareness tot loyaliteit om de consument op alle mogelijke raakpunten in zijn customer journey te bereiken. Dankzij de recente lancering van Google Store Visits is er nu ook een veel beter zicht op de impact van deze campagnes op de verkoop in de winkels.

 

Stijgende omzet met Universal Shopping Campaign.

Voor de campagne van 2017 gebruikte Intracto een gewone Shopping Campaign; in 2018 schakelden ze over naar de Universal Shopping Campaign. Die gebruikt alle mogelijke signalen van consumenten om zoveel mogelijk omzet te draaien. Daarbovenop adverteert ze niet enkel in het zoeknetwerk maar ook nog eens in het Gmail-, YouTube- en displaynetwerk.

 

universal-shopping-campaign.jpg (1)

Meer succes met innovaties van Google.

Dankzij Smart Display-campagnes en custom intent audiences kunnen display-campagnes meer dan ooit gebruikt worden om conversies en revenue te genereren. Onderstaande grafieken maken duidelijk dat die innovaties van Google, als je ze correct gebruikt, ook echt goed werken. Display-campagnes zijn niet langer alleen upper funnel, maar ook lower funnel geworden.

innovaties-van-google2.jpg

Custom intent zorgt voor een breder bereik.

In de case voor de Tuincatalogus van Hubo zorgen de Smart Display-campagnes voor 75% van alle revenue van de display campagnes. En dat met een ROAS van 12 en een click through rate van 1,22%, wat zeer hoog is voor een display-campagne.

Ook custom intent bleek een fantastische feature te zijn. Het geeft ons de mogelijkheid om mensen te targetten die niet op de website geweest zijn, maar wel relevante zoekopdrachten hebben gedaan of relevante pagina’s hebben bekeken.

Efficiënt audiovisueel adverteren.

Een videocampagne op YouTube is een veel goedkopere vorm van audiovisueel adverteren dan televisie en bovendien perfect meetbaar op het vlak van traffic en conversies. De videocampagne voor de Tuincatalogus van Hubo gaf ons onderstaande resultaten:

audiovisueel-adverteren.jpg

Rekening houdend met het feit dat je op YouTube maar 1 cent betaalt voor elke view, is het bereik dat je in de grafiek ziet dus enorm voor die prijs.

Positieve impact op het merk Hubo.

Met een brand lift survey kon goed gemeten worden wat de stijging is in de voorkeur voor het merk Hubo door deze campagne. Zo’n brand lift survey houdt in dat er een A/B-test wordt gedaan tussen mensen die de video-advertentie hebben gezien en mensen die ze niet hebben gezien.

In dit geval stelden we de vraag “Welke van onderstaande ketens verkies je om iets te kopen?” aan beide groepen. Het verschil tussen het aantal mensen dat ‘Hubo’ antwoordt in de groep die de advertentie niet zag en de groep die de advertentie wel zag noemen we dan de uplift.

De brand lift survey gaf ons deze resultaten:

 

Vlaanderen

Wallonië

Bereik

1.71 Million

1.71 Million

Viewability**

95%

95%

Favorability* (Total)

+2,2%

+12,5%

Favorability* Age (25-34)

-0,5%

+6,8%

Favorability* Age (35-44)

+21,1%

+4,5%

Favorability* Gender (Male)

+3,6%

+12%

 

 

* Favorability: In welke maten verkiest de consument om bij Hubo te kopen in plaats van een andere retailer? Dit was ook de vraag die werd gesteld aan de consumenten.

** Viewability: hoeveel procent van de tijd je video afspeelt in het zicht voor minstens 2 seconden.

Als je weet dat de ideale doelgroep van Hubo mannen tussen de 25 en 44 jaar is en dat Wallonië de minder bekende markt is, zijn dit erg goede resultaten. YouTube heeft dus zeker zijn nut bewezen in de branding van Hubo en de Tuincatalogus.

Resultaat: stijgende omzet en merkbekendheid.

Al de bovenstaande kanalen pasten in een omnichannel-strategie, met resultaat:

  • De groei in traffic door de verschillende kanalen gaf de mogelijkheid om consumenten die van andere kanalen kwamen te gaan targetten.
  • De extra bekendheid die gecreëerd werd met al deze kanalen zorgden er ook voor dat mensen sneller gaan zoeken naar producten van Hubo en meer geneigd zijn ze ook te kopen.

 

Ondanks het feit dat het mediabudget van de campagne hetzelfde was als het jaar daarvoor stegen de conversies en omzet wel met respectievelijk 30 en 34 procent.

resultaat5.jpg

Impact van online op winkelbezoeken.

Op basis van de bovenstaande resultaten kan de campagne meer dan geslaagd genoemd worden. Maar dankzij de recent gelanceerde Store Visits kan nog een stap verder worden gezet. Daarmee kan gezien worden welke impact de campagnes hadden op de winkelbezoeken bij Hubo. Dit zijn de resultaten:

  • totale store visite in april: 22,66%
  • store visits uit de tuin-catalogus campagnes in april: 15,80%
  • store visite uit de shopping campagnes in april: 14,30%

 

We weten nu dat 22,66% van de mensen die op onze campagnes hebben geklikt ook naar de winkel zijn gegaan. De volgende stap is om die bezoeken te koppelen aan omzet, maar dat is voorlopig nog niet mogelijk met features van Google.

 

Meer weten over deze case?

Enthousiast geworden van deze Bouw & Wonen case? Neem gerust contact op. Ik ben direct bereikbaar op 06-54977010.

Contact Sander Kouwenberg
Tomas

Sander Kouwenberg

Business Developer

Van Hoecke

Klant
Van Hoecke

Plieger

Klant
Plieger
Tick, tock, tick, tock..